Heräsin ensin kolmelta valoisaan aamuun. Luin kirjaa
vuoteessa, etten herättäisi muita talon asukkaita. Viideltä ryhdyin puuron ja
kahvin keittoon. Raollaan olevasta ikkunasta kuului lokkien kailotus.
Lähdin aamupuuron jälkeen ulos hiljaisille kaduille.
Muutamia turistin näköisiä ihmisiä karttoineen pysähteli katujen kulmissa. Bergstaðastrætilta tuuli toi
vastapaistetun pullan tuoksua. Muutama kruunu oli vielä taskun pohjalla. Tuoksu
tulvi leipomokahvilasta, jonka ikkunassa luki Bernhöftsbakari
1834.
Ostin gulrótatertan,
porkkanakakkupalan, ja kahvin. Ikkunasta seurasin töihin kiiruhtavia ihmisiä.
Mitä pitemmälle aamu kului, sitä enemmän ihmisiä virtasi pakariin. Joitakin
koululaisia istahti kahville. Aikuiset kiiruhtivat ulos sämpyläpusseineen.
Kahvin ja kartan luvun jälkeen kuljeksin hiljaisia kapeita
katuja ristiin rastiin. Katu toisensa jälkeen päätyi rantaan. Merenlahden
takana nousi Esja-vuori. Aamuaurinko
sai kaukana siintävät lumihuippuiset vuoret hehkumaan. Odotellessani Lækjargatan varrella pankin aukeamista,
kävin lähellä olevan Kornið-Bakery-kahvilan
takapihalla kuvaamassa Magnúsi
Tómassynin (1994) patsasta nimeltä Tuntematon
virkailija.
Patsas oli ahdistava ja hauska. Virkailijan viheliäinen elo.Pankki avautui ja pääsin vaihtamaan rahaa. Sieltä suunnistin Bankastrætilla olevaan Turisti-infoon. Ostin kolmen päivän turistikortin, Reykjavik welcome card 72, ja kaksi matkaa Reykjavikin ulkopuolelle, koska en uskaltanut ominpäin lähteä erämaahan. Toinen oli opastettu kiertomatka ja toinen kylpylämatka.
Kortin myyjä tiedusteli, milloin haluaisin ottaa
turistikortin käyttöön. Hän merkitsi korttiin alkamisajan ja 72 tunnin päähän
päättymisajan.
Laskin, että lippu tuli edullisemmaksi kuin irtoliput, sillä
aikuisen kertamaksu bussissa olisi ollut 350 ISK, uimalippu 450 ISK ja
museoiden pääsymaksut 600-1800 ISK. Lisäksi korttia vilauttamalla myönnettiin
yli kymmenen liikkeen ostoksista alennusta. Lipulla olisi saanut myös yhden
ilmaisen matkan pienelle Viðeyn
saarelle, mutta kaikkea en ehtinyt viikon aikana.
Ensimmäinen
bussimatka
Päätin hypätä ensimmäiseen keltaiseen paikallisbussiin, jonka
näkisin. Se oli bussi numero 1. Turisti-infonsta saamani kartan mukaan bussin
pääteasema oli Klukkuvellir.
Pyysin kaksi pikkukarttaa, koska katukartan takana oli bussilinjakartta.
Oli helpompi seurata minne eksyi.
Etsin matkan varrelta mielenkiintoisia pistäytymispaikkoja. Bussin
ikkunasta näin hautausmaan, matalia kerrostaloja, lasten
leikkipuiston, vauraita omakotitaloja, korkeita kerrostaloalueita, merenlahtia,
avoimia rantaniittyjä. Merenlahdella ajattelin käydä myöhemmin.
Kun bussi oli ohittanut lukuisia taajamia, päätin hypätä
kyydistä. En ollut varma, millä vyöhykkeellä olin, ja oliko lippuni kelvollinen
kaikilla vyöhykkeillä. Pysäkkipaikka oli nimeltään Stakkahraun, Laavakeko. Paikka oli ankeannäköinen lähiö
teollisuushalleineen, bensa-asemineen ja mataline harmaine kerrostaloineen.
Bussipysäkin ympärillä oli laavan peittämää varvikkoa ja heinikkoa. Pääsin
tutkimaan erilaisten jäkälien peittämiä laavalohkareita läheltä. Jokin
jäkälälaji loisti vitivalkoisina laikkuina. Kun otin palan laavaa käteen, se
tuntui lasimaisen terävältä kuin rosoinen korallin pala. Korppi lensi
katulampun päälle ja korkkui kumeasti.
Nälkä alkoi kurnia, ja näin
bensa-asemalla Subwayn-pikabaarin.
Oli lounasaika, ja jono ulottui öljyiselle bensa-aseman edustalle. Kylläpä
kahvi ja patongin puolikas maistuivatkin, kun vihdoin pääsin pöydän ääreen.
Kaksi myyjää sai ahkeroida, eikä jono silti tuntunut lyhentyvän. Seinällä oli
karttasuurennos New Yorkin Bronxista!
Kahvi virkisti. Kävelin teollisuushallien välistä tietä. Näin joitakin ihmisiä kantavan keltaisia Bónus-muovikasseja. Kysyin eräältä naiselta: Bonus? Hän
viittilöi eri suuntiin. Valitsin suunnan, josta äiti rattaineen tuli maantielle. Kauppa löytyi. Sain ruokatarvikkeita illaksi ja
aamuksi. Ajoin majapaikkaani ja vein ruoat jääkaappiin. Lepäsin hetken ja
lähdin kameran kanssa kävelemään kaduille.
Lähellä merenrantaa näin graffitien peittämät betonimuurit. Muurien takaa
kohosivat vuoret.
Useiden kerrostalojen seiniä koristivat maalaukset tai maalatut
mainokset.
Hyppäsin vielä pariin bussiin iltapäivällä. Katselin missä ne kiertelivät. Bussi 14 ajoi satamaan. Sen päätepysäkki oli Grandi-niminen paikka, jossa näkyi suuria pyöreitä säiliöitä ja monen kokoisia merialuksia. Bussi seisoi satamassa vartin. Avoimista bussinovista tunki vahva kalanhaju. Kuljettaja käväisi rähjäisessä Grandikaffi-baarissa. Bussiin kiiruhti joukko vietnamia puhuvia naisia. Olikohan lähellä kalajalostamo?
Bussi lähti kohti
bussiterminaalia, Hlemmuria. Liikennevaloissa kuljettaja huomasi, että satamasta tulleiden
naisten jatkobussi oli jo ehtinyt pysäkilleen. Kuljettaja soitti ja pyysi
bussia odottamaan, jotta naiset ehtisivät kyytiin. Kuljettajan huomaavaisuus
sai mielen iloiseksi koko illaksi.
Iltapalan jälkeen lähdin kiertelemään Lækjartorgia, Purotoria. Nuoriso skeittasi ja videoi hyppyjään
aukiolla, jossa oli kiviramppeja. Löysin 10-11-ruokakaupan,
kirjakaupan, kirjaston, taidemuseon, lukuisia seinämaalauksia ja veistoksia.
Turistikortti, Reykjavik welcome card
Keväällä 2011 korttien hinnat olivat: 72 h = 2900 ISK, 48 h
= 2400 ISK ja 24 h = 1900 ISK.
Lauttamatka Viðeyn saarelle
Saari on ollut keskiajalla pyhiinvaeltajien suosiossa.
Nykyisin etenkin lintubongarit ja vaeltajat vierailevat saarella. Viðeynillä saa lainata polkupyörän, kuljeksia vaellusreittejä, käydä
kahvilassa ja ihailla joinakin talviöinä loistavaa John Lennonin muistoksi pystytettyä valopilaria, nimeltään Image Peace Tower. Bussi numero 5 kulkee
sataman reunaa ja sillä pääsee melko lähelle lauttalaituria.
Tarkempia tietoja saaresta, lautta-aikatauluista, Lennonin valopatsaan valaisuajoista ynnä
muusta saa turisti-infoista ja netistä: www.elding.is





Ei kommentteja:
Lähetä kommentti