![]() |
| Reykjavikin kunnallinen uimahalli |
Pilvipoutainen aamu lokkeineen tervehti aamu-uinnille
menijää. Reykjavikin kunnallinen uimahalli Sundhöll
Reikjavíkur on melkein keskustassa, parin korttelin päässä Hallgrímskirkja-kirkosta.
Uimahallin eteisaulassa oli
lipunmyyntikoju ja pöytä tuoleineen. Vanha mies istui pöydän ääressä kahvilla.
Pöydällä oli termoskannu, maitotölkki, keksipaketti ja pino pahvimukeja.
Uinnin jälkeen saisin saunakahvit!
Näytin turistikorttiani ja lipunmyyjä antoi avaimen. Seurasin naista, joka oli
myös menossa uimaan. Pukuhuoneita oli muutama. Kurkistin pesuhuoneeseen ja sain selville, että siellä
oltiin alasti, mukava pohjoismainen käytäntö.
Kaikesta näki, että paikka oli parhaat päivänsä nähnyt. Pari
naista oli peseytymässä. Seinässä oli metallikaukalo,
jossa näytti olevan saippualiuosta. Uima-allashallissa oli verkkainen aamutunnelma. Radoilla oli vain muutama uimari. Vatsakas mies tempoi seinän vierellä punnuksia ja veti välillä taljaa.
Ovensuussa istui uinninvalvoja valkoisessa työasussaa ja vilkaisi silloin
tällöin seinässä olevia monitoreja. Niissä näkyi ihmisiä, jotka loikoilivat
ulkona kuumavesialtaissa. Lastenaltaassa temmelsi koululuokka. Pari lingalaa puhuvaa maahanmuuttajapoikaa seisoi hytisten aikuisten altaassa. En nähnyt opettiko joku heitä uimaan.
Vesi tuntui mukavan lämpimältä kotiseudun allasvesiin
verrattuna. Uin muutaman radallisen ja menin ulos. Siellä oli
kaksi pikkuallasta: nuddpottur,
poreallas ja heiturpottur,
kuumavesiallas. Kokeilin ensin poreallasta. Vesisuihkut hieroivat tarmokkaasti.
Kuumavesialtaan 40-asteisessa vedessä en jaksanut kauan istua. Aamutuuli
vilvoitti mukavasti, kun palasin sisäaltaalle.
Uinnin ja peseytymisen jälkeen kaipasin saunaa. Pesuhuoneen
vieressä oli ainoastaan wc ja pikkuruinen kylmänkostea tukankuivaushuone
peileineen. Kun olin pukemassa, ryntäsi iloisesti
hälisevä koulutyttöparvi samaan pukuhuoneeseen. Kuhina oli melkoinen, joten
suoriuduin ripeästi eteisaulaan. Kahvipöytä oli tyhjä! Perjantaisin tarjottava
asiakaskahvi oli loppunut, selitti lipunmyyjä esittäessäni kahvinjuontiperformanssiani.
Palasin majapaikkaan uusia katuja pitkin. Ohitin päiväkodin, jonka piha oli herännyt elämään. Värikkäiden talojen rivistöjä oli siellä täällä katujen varsilla.

Vein uimatavarat kuivumaan ja lähdin etsimään kahvilaa.
Ajoin bussilla Hlemmurille ja kysyin lipunmyynnistä,
millä bussilla pääsisin Laugardalslaugin
uimahallille. Jospa siellä olisi kahvila!
Reykjavikin bussit tunnistaa keltaisesta väristä ja niiden kuljettajat työpusakan hihassa
komeilevasta S-kirjaimesta, supermies-tunnuksesta.
Lipunmyyjä neuvoi bussin
numero 14, jonka otsakyltissä luki Teigar
Vogar.
Kun bussi lähti, pyysin kuljettajaa jättämään minut
uimahallin kohdalla pois. Havainnollistin pyyntöäni muutamalla uimaliikkeellä.
Hymyilevän kuljettajan islanninkielinen pakinointi käsitteli urheilukeskusta, jonka ohitse turistikaan ei voisi erehtyä
kulkemaan. Bussi pysähtyi uimahallin taakse, joten eksymisen vaaraa ei ollut.
Avarassa sisääntuloaulassa oli kahvila! Kun olin ostamassa kahvia,
sain kuulla, että se ei maksanut mitään. Täälläkin oli ilmainen
perjantaikahvi!
Isoista ikkunoista näin, että ulkoaltailla ei ollut kovin
paljon uimareita, mutta sisäaltailla mekastivat koululaiset. Uimaopettaja
ruiskutti letkulla vettä kiljahtelevien lasten päälle. Opettaja istui kauempana
altaan reunalla kahvikuppi kädessään.
Pian kahvipöytääni alkoi saapua vilkkaasti juttelevia
eläkeläisiä, miehiä ja naisia. Muuan pappa laski pöydälle muovipussillisen
suklaanappeja. Kukin sieppasi pussista napin kahvileiväkseen. Mies tarjosi
minullekin ja kysyi samalla, mistä olen kotoisin. Kun kerroin olevani Suomesta,
muuan naisista sanoi jotain hauskaa, jolle muut nauroivat. Mies tulkkasi
minulle, että nainen sanoi osaavansa muutaman sanan suomea: Mine rakastaan
thou. Niin meillä oli yhteinen juttu naurettavana.
Paluumatkalla ajoin Hlemmurille
ja vaihdoin bussiin 12. Olin ennen Islannin matkaa käynyt Pohjoismaiden Suomen
instituutissa hakemassa esitteitä Islannista. Niissä oli tietoa Pohjolan
talosta, Norræna húsiðista. Kartan
avulla kävelin bussipysäkiltä yliopistoalueen ohi avaralle kentälle, jossa oli
kolme isohkoa rakennusta. Rakennusten takana oli lentokenttä.
![]() |
| Pohjolan talo |
Valokuvista muistin, miltä Pohjolan talo näytti, joten ei tarvinnut käydä kaikkien kolmen rakennuksen ovia tempomassa.
Hyvin hiljainen paikka. Kävin kirjastohuoneessa
lukemassa eilisiä suomenkielisiä sanomalehtiä ja sähköpostini. Pari ruotsia puhuvaa naista
oli myös kirjastossa. Muita vierailijoita en nähnyt. Kahvilasta oli näköala
neliön muotoiselle tekolammelle. En viitsinyt jäädä yksikseni autioon
kahvilaan. Alakerrassa oli lapsille tarkoitettu työpaja ja näyttelytiloja. Perjantai-iltapäivän ankeus lepäsi huoneissa. Olin
hiukan pettynyt. En tiedä, mitä olin odottanut, mutta talon tunnelma ei
täyttänyt odotuksiani.
Paluumatkalla mieli kohosi, kun näin sitkeät koivut. Ne olivat jo hiirenkorvilla ja puskivat juurensa laavamurskeeseen.
Hyppäsin bussiin numero 1. Kolme
koulutyttöä tuli jäljessäni. Tytöt maksoivat pienillä paperilappusilla
matkansa, mutta kuljettaja ryhtyi pitämään saarnaa. Käsitin, että koululipuilla
ei olisi saanut matkustaa siihen aikaan. Tytöt väittivät, etteivät tienneet
asiaa. Pitkän ja vakavan saarnan päätteeksi tytöt lähtivät autosta. Supermies
kasvattajana!
Ajoin Kringlan-pysäkille
ja lähdin etsimään kauppakeskus Kringlania.
Kyselin ostoskassit kädessä kulkevilta ihmisiltä tietä. Huitomissuunnasta
löysin tavaratalon harmaiden rakennusten seasta.
Etsin lapsenlapsilleni tuliaisia. Iso leikkihuone, kahvilat ja pikaruokalat olivat täynnä lapsiperheitä. Hulinaa
ja huisketta, kauppoja ja tavaraa läkähtymiseen asti. Pakenin ulos ja ajoin bussilla majapaikkaan.
![]() |
| Rakenteilla oleva konserttitalo ja konferenssikeskus Harpa |
Illalla kävin satamassa katselemassa auringonlaskua, jonka
hehku peilautui lähes valmiin Harpan,
konsertti- ja konferenssirakennuksen lasiseinistä. Näin kaupungilla useita julisteita Harpasta. Niissä mainostettiin lastenkonsertteja.
Jatkoin iltakävelyäni taas Tjörnin-lammille. Lapsiperheet syöttivät joutsenia. Lokit
taistelivat äänekkäästi leivänpaloista. Keskiyötä kohden aurinko painui
vähitellen kattojen taa.
Tietoja perjantain kohteista:
Sundhöll Reikjavíkur, uimahalli on perustettu 1937. Os. Baróstigurin ja BergÞórugatan kulma, parin kolme korttelin päässä Hlemmurin bussiterminaalista
Aikuisten allas on 25 m pitkä, vedenlämpö 29°, kaksi rataa ja
isohko vapaa-alue, hyppytorni ja voimailulaitteita altaan reunalla. Lasten
allas on 17 m
ja vedenlämpö 32°.
Höyryhuone on ulos johtavien portaiden pielessä. Ulkona nuddpottur, poreallas, vedenlämpö
37°-39° ja vesihierontalaitteet. Heiturpottur,
kuumavesiallas, vedenlämpö 39°-41°.
Avoinna: ma-to 6.30-22 Aikuisten lippu 450 ISK
pe 6.30-20 Lasten
6 v.-18 v. 100 ISK
la 8-16 Alle
6 v. ja yli 70 v. ilmaiseksi
su 10-18 Turistikortilla ilmaiseksi
Kuvia ja lisätietoja: www.itr.is
Pohjolan talo, Norræna húsið, os. Sturlugata 5, bussi
12, www.nordice.is
Aukioloaikoja: kirjasto ma-su 12-17
kahvila ma-pe 8-17 ja
la-su 12-17
Pohjoismaiden Suomen
instituutti, Nifin os. Kaisaniemenkatu 9, 00170 Helsinki,
www.nifin.helsinki.fi
Aukioloaikoja: ma-ke 10-18.30, to 10-21, pe 10-19, la 10-18,
su 13-18
Harpa,
konserttitalo ja konferenssikeskus, www.harpa.is








Ei kommentteja:
Lähetä kommentti